Elektrický Chopper - Smarda, typ SE-03
Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 9. 2. 2023
Slovenská obchodná inšpekcia (ďalej len „SOI“) zistila pri kontrole vnútorného trhu výrobok, ktorý predstavuje riziko ohrozenia života a zdravia a je preto výrobkom nebezpečným. Ide o výrobok:
Elektrický Chopper– Smarda, typ SE-03
Obrázok č. 1 - Elektrický Chopper– Smarda, typ SE-03
Výrobca vozidla: Smarda Industry & Trade Co., Limited, Hong Kong, China
Identifikácia výrobku:
Značka (obchodní názov výrobcu): Smarda
Typ: SE-03
Varianta: 00
Verzia: 0
Kategória vozidla: L1e-B
VIN: R2WSE3000MA002301
Značka typového schválenia: e9*168/2013*11480*01
Obrázok č. 2 – Výrobný štítok vozidla
Druhy nebezpečnosti:
- Kinetická energia - vozidlo dostatočne nebrzdí a pohonný systém umožňuje prekročiť maximálnu rýchlosť pre danú kategóriu vozidla.
- Úraz elektrickým prúdom - nie je zaistená ochrana pred priamym dotykom so živými časťami.
- Nebezpečenstvo požiaru - nedostatočná odolnosť voči AC rázom.
- Nízka mechanická stabilita - hrozba samovoľného sklopenia stojanu – hrozba pomliaždenia končatín.
Príčiny nebezpečnosti:
- Brzdný účinok predného brzdového systému je nedostatočný, v prípade poruchy druhého brzdového systému vozidlo dostatočne nebrzdí.
- Vozidlo nie je v súlade so schválením č. e9*168/2013*11480*01. Brzdové obloženie na vozidle neodpovedá brzdovému obloženiu uvedenom v osvedčení o typovom schválení vozidla.
- Vlastný pohonný systém umožňuje prekročiť maximálnu rýchlosť povolenú pre danú kategóriu vozidla L1e-B (45 km/h) – Maximálna nameraná priemerná rýchlosť vozidla bola 53 km/h.
- Indikovaná rýchlosť na rýchlomery je menšia ako skutočná rýchlosť vozidla.
- Merač prejdenej vzdialenosti neukazuje celkovú prejdenú vzdialenosť vozidla od uvedenia do prevádzky – samočinne sa nuluje.
- Displej rýchlomeru musí byť umiestnený v priamom zornom poli vodiča a musí byť dobre čitateľný počas dňa aj v noci - Na slnku nie sú kontrolky a rýchlomer čitateľné.
- Symbol ovládača a kontroliek smerových svietidiel nie sú podľa požiadaviek uvedeného Nariadenia - Ovládače, kontrolky a ukazovatele namontované na vozidle musia byť v súlade s požiadavkami na umiestnenie, označenie, farbu a osvetlenie.
- Kontrolka poruchy bŕzd je použitá pre signalizáciu aktivácie bŕzd - Kontrolka nesmie vyžarovať žiadne svetlo okrem situácie, keď hlási chybnú funkciu alebo stav vozidla, pre ktorý je určená.
- V prvej polohe kľúča je pohon a všetky funkcie vozidla plne funkčný, avšak svetlomet a svietidlá nesvietia.
- Svetlomet nie je správne mechanicky uchytený, zariadenie sa vplyvom vlastných vibrácií vozidla rozkmitá, nie je zaistená správna viditeľnosť a hrozí oslnenie ostatných účastníkov prevádzky.
- U svetlometu je možné ľahko porušiť nastavenie.
- Bočné odrazky nie sú zaistené proti otáčaniu.
- Referenčná os bočných odraziek nie je rovnobežná s vozovkou, inštalované sú pod uhlom 25° smerom hore. Bočné odrazky sú zakryté nohou cestujúceho.
- Vozidlo musí byť vybavené zariadeniami, ktoré obmedzujú maximálnu rýchlosť vozidla na vodorovnom, rovnom a hladkom povrchu a/alebo zariadeniami, ktoré obmedzujú maximálny trvalý menovitý alebo čistý výkon. Maximálna rýchlosť vozidla nie je v súlade s požiadavkami Nariadenia (EU) č. 168/2013.
- Limity úzkopásmového elektromagnetického vyžarovania vozidla sú prekročené. Vozidlo môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy ostatných vozidiel a zariadení.
- Vozidlo nie je dostatočne odolné voči elektromagnetickému žiareniu. Pri ožiarení elektromagnetickým poľom motor vozidla spomaľuje a zastavuje.
- Limity širokopásmového elektromagnetického vyžarovania pri nabíjaní sú prekročené. Vozidlo pri nabíjaní môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy a zariadenia.
- Emisie vysokofrekvenčného vedeného rušenia na AC napájacích vodičoch vozidla pri nabíjaní sú prekročené. Vozidlo pri nabíjaní môže ovplyvňovať elektrické/elektronické systémy a zariadenia.
- Nabíjačka nie je dostatočne odolná voči rázom v AC napájacích vodičoch. Nabíjačka počas skúšok zhorela.
- Vo vozidle, resp. na voľne prístupných konektoroch batérií je napätie nad 60 V DC, pri ktorom nie je zaistená ochrana pred priamym dotykom živých častí. Stupeň ochrany je menší ako IPXXB, požadované IPXXD (1mm drôt). Hrozí úraz elektrickým prúdom.
- Nie sú splnené zvláštne požiadavky na značenie (nie je oranžová farba káblov pre vysokonapäťové zbernice).
- Systém na prichytenie stojanu nie je v súlade s osvedčením o typovom schválení a musí byť zložený z dvoch samostatných pružín. V prípade prasknutia pružiny hrozí samovoľné sklopenie stojanu.
Opatrenia na ochranu trhu:
Kontrolovanej osobe bolo uložené opatrenie, ktorým bolo zakázané ďalej sprístupňovať predmetný výrobok na trhu a opatrenie stiahnuť výrobok z trhu. Súčasne SOI uložila povinnosť kontrolovanému subjektu účinným spôsobom bezodkladne informovať o zistených rizikách osoby, ktoré by mohli byť použitím výrobku vystavené takému riziku a o možnosti vrátenia tohto nebezpečného výrobku.
SOI odporúča spotrebiteľom, ak si tento výrobok zakúpili, aby uvedené vozidlo vo vlastnom záujme prestali používať. Spotrebiteľ má pri vrátení nebezpečného výrobku predávajúcemu, u ktorého bol predmetný výrobok zakúpený, právo na vrátenie kúpnej ceny.