Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Najčastejšie otázkyČo robiť, ak ste si zakúpili neschválené diskové kolesá?

Čo robiť, ak ste si zakúpili neschválené diskové kolesá?

Kategória: Najčastejšie otázky
Dátum: 11. 1. 2019
Práva a povinnosti, ktoré vznikajú medzi kupujúcim a predávajúcim pri kúpe tovaru sa riadia príslušnými ustanoveniami zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „OZ“). Zodpovednosť predávajúceho za vady veci predanej v obchode (spotrebiteľské kúpne zmluvy) sa riadi ustanoveniami §§ 619 až 627 OZ, na ktoré sa v prípade, ak niektorá otázka nie je upravená v uvedených ustanoveniach, podporne aplikujú všeobecné ustanovenia upravujúce právne aspekty zodpovednosti za vady pri kúpnej zmluve §§ 596 až 600 OZ, prípadne ustanovenia §§ 499 až 510 OZ upravujúce zodpovednosť za vady v záväzkovoprávnych vzťahoch.

Podľa § 616 OZ predávaná vec musí mať požadovanú, prípadne právnymi predpismi ustanovenú akosť, množstvo, mieru alebo hmotnosť a musí byť bez vád, najmä musí zodpovedať záväzným technickým normám.

Podľa § 619 OZ predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim.

Podľa § 623 ods. 1, 2 OZ ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady (t. j. keď vec nemôže pre vadu plniť účel, na ktorý si ju kúpil), má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Toto ustanovenie sa aplikuje v prípade, ak má predaná vec neodstrániteľnú vadu. Neodstrániteľnou je taká vada, pre ktorú nemôže byť vec užívaná ako vez bez vád, najmä ak ide o vady, keď vec nemožno opraviť (vadu odstrániť) z technického hľadiska.

V prípade nových motorových vozidiel, ich komponentov, systémov a samostatných jednotiek považuje súdna prax za vady brániace ich riadnemu užívaniu vady, ktoré predstavujú porušenie pravidiel prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách podľa zákona č. 106/2018 Z. z..

Záver o tom, či zistené prejavy vady bránia alebo nebránia riadnemu užívaniu predanej veci, nie je otázkou znaleckou, ale je právnym posúdením zistených skutočností, ktoré prislúcha výlučne súdu, pričom toto hodnotenie vychádza predovšetkým z účelu, na ktorý predaná vec slúži.

Do kompetencií Slovenskej obchodnej inšpekcie (ďalej len „SOI“) nespadá riešenie hmotnoprávnej stránky reklamácie; nevykonáva posúdenie reklamovanej vady a z uvedeného dôvodu neposkytuje ani záväzné stanovisko k tomu, ako mala byť reklamácia po vecnej stránke vybavená.

V procese reklamačného konania SOI vykonáva kontrolu z hľadiska formálneho postupu vybavenia reklamácie v zmysle ustanovenia § 18 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, (tzn. či predávajúci reklamáciu prijal, či vydal doklad o prijatí reklamácie, či dodržal 30 dňovú zákonnú lehotu na jej vybavenie, či bol vydaný doklad o spôsobe jej vybavenia, či predávajúci poskytol spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie a ďalšie povinnosti vyplývajúce z citovaného ustanovenia).

Právo zo zodpovednosti za vady podľa § 623 ods. 1, 2 OZ OZ môže kupujúci uplatniť na súde (§ 599 OZ), v prípade ak predávajúci nárok na odstúpenie od zmluvy nebude akceptovať. Toto právo možno uplatniť na súde v 3-ročnej premlčacej dobe (§ 100 a § 101 OZ).

Spor s predávajúcim je spotrebiteľ, s účinnosťou od 01.02.2016, oprávnený riešiť aj prostredníctvom subjektov alternatívneho riešenia sporov v zmysle zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Viac informácií o možnostiach alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov ako aj zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov nájdete na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1.

Príloha 1

  • Príklad homologizovaného diskového kolesa podľa predpisu EHK č. 124

homologizovane_diskove_koleso 

  • Príklad vnútroštátne typovo schváleného diskového kolesa podľa § 17 zákona č. 106/2018 Z. z.

vnutrostatne_typovo_schvalene_koleso1 

vnutrostatne_typovo_schvalene_koleso2 

  • Príklad originálneho diskového kolesa schváleného výrobcom vozidla

originalne_diskove_koleso