Výsledky kontrolnej akcie týkajúcej sa príspevkov influencerov na sociálnych sieťach
Kategória: Informácie pre verejnosť
Dátum: 16. 2. 2024
Európska komisia a vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa 22 členských štátov, Nórska a Islandu včera zverejnili výsledky kontrolnej akcie týkajúcej sa príspevkov influencerov na sociálnych sieťach. Kontrolná akcia zistila, že takmer všetci (97%) influenceri uverejňovali komerčný obsah, ale iba jeden z piatich uvádzal, že takýto obsah je reklama. Cieľom celoplošnej akcie bolo overiť, či influenceri zverejňujú svoje reklamné aktivity v súlade s požiadavkami právnych predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Počas kontrolnej akcie bolo skontrolovaných 576 influencerov, ktorých príspevky boli zverejnené na hlavných platformách sociálnych médií.
Zistenia:
• 97% influencerov publikovalo príspevky s komerčným obsahom, avšak len 20% uviedlo, že išlo o reklamu;
• 78% overených influencerov uverejňovalo svoje príspevky ako komerčnú činnosť; avšak len 36 % však bolo registrovaných ako podnikatelia na vnútroštátnej úrovni;
• 30 % neposkytlo na svojich účtoch žiadne údaje o tom, že sú podnikatelia ako napr. e-mailová adresa, názov spoločnosti, poštová adresa alebo registračné číslo;
• 38% z nich nepoužívalo štítky platformy, ktoré slúžia na zverejňovanie komerčného obsahu, ako napr. "platené partnerstvo" na Instagrame, naopak, títo influenceri sa rozhodli pre iné znenie ako napr. "spolupráca" (16%), "partnerstvo" (15%) alebo všeobecné označenie vďaka partnerskej značke (11%);
• 40% influencerov podporilo svoje vlastné produkty, služby alebo značky; 60 % z nich nezverejňovalo reklamu dôsledne alebo vôbec;
• 44% influencerov malo svoje vlastné webové stránky, na ktorých väčšina mohla predávať tovar priamo.
Celá tlačová správa Európskej komisie a viac informácií ohľadom kontrolnej akcie možno nájsť na nižšie uvedených odkazoch.
Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu)
Sweeps - European Commission (europa.eu)