Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Informácie pre verejnosťInformácia pre spotrebiteľov k pobytom v areáli Vadaš Thermal Resort v Štúrove

Informácia pre spotrebiteľov k pobytom v areáli Vadaš Thermal Resort v Štúrove

Kategória: Informácie pre verejnosť
Dátum: 3. 7. 2025

Slovenská obchodná inšpekcia informuje spotrebiteľov, ktorí si zakúpili pobyt v areáli Vadaš Thermal Resort v Štúrove a v súvislosti s dočasným uzatvorením bazénového areálu zvažujú odstúpenie od zmluvy o ubytovaní, o ich právach a možnostiach ďalšieho postupu. Uvádzame prehľad základných právnych východísk a odporúčaní, ktoré môžu byť v tejto súvislosti relevantné.

Zmluva o ubytovaní a možnosť odstúpenia

Zmluva o ubytovaní je podľa § 754 až § 759 Občianskeho zákonníka záväzkovým vzťahom, na základe ktorého sa ubytovateľ zaväzuje poskytnúť spotrebiteľovi dočasné ubytovanie za dohodnutú cenu a spotrebiteľ sa zaväzuje túto cenu zaplatiť.

Podľa § 759 Občianskeho zákonníka má spotrebiteľ ako ubytovaný právo od zmluvy odstúpiť aj pred uplynutím dohodnutej doby ubytovania a to bez povinnosti uviesť dôvod. Takéto odstúpenie však nesmie ubytovateľovi spôsobiť ujmu a preto ujmu vzniknutú predčasným zrušením ubytovania je ubytovaný (spotrebiteľ) povinný nahradiť, ale iba v tom prípade, ak ubytovateľ nemohol ujme zabrániť. Tzn., že zaplatenú cenu za ubytovanie by mal ubytovateľ vrátiť spotrebiteľovi v tom prípade, ak by sa mu podarilo izbu obsadiť inou osobou/inými osobami. Zo znenia zákona vyplýva, že ubytovateľ sa musí snažiť ujme zabrániť, tzn. vyžaduje sa z jeho strany aktívna činnosť k tomu, aby kapacity obsadil a teda našiel za spotrebiteľa náhradu.

Aktuálna situácia v areáli Vadaš

Podľa dostupných informácií boli viaceré bazény v areáli Vadaš Thermal Resort uzatvorené na základe rozhodnutia regionálneho úradu verejného zdravotníctva z dôvodu podozrenia na mikrobiologickú kontamináciu. Celý bazénový areál je aktuálne pre širokú verejnosť uzatvorený, no ubytovaným hosťom sú k dispozícii bazény, ktorých prevádzku regionálny úradu verejného zdravotníctva povolil.

Odstúpenie od zmluvy a vrátenie zaplatenej sumy za ubytovanie

Odstúpenie od zmluvy je zákonom prípustné. Otázkou však zostáva, či ubytovateľovi vznikne majetková ujma, ktorú nebolo možné odvrátiť. Ak by k takejto ujme došlo, ubytovateľ by si mohol ponechať zaplatenú sumu za ubytovanie, a to v rozsahu preukázanej majetkovej ujmy.

Ak by takáto ujma nevznikla, mala by byť spotrebiteľovi zaplatená suma vrátená.

Nárok na vrátenie zaplatenej sumy by mohol vzniknúť aj v prípade, ak by:
•    došlo k odstúpeniu od zmluvy (zrušeniu ubytovania) zo strany ubytovateľa,
•    došlo k uzavretiu ubytovacieho zariadenia na základe rozhodnutia štátneho orgánu, čím by sa znemožnilo poskytnutie dohodnutých ubytovacích služieb, alebo
•    bola výslovne zmluvne garantovaná možnosť využívať bazény ako podstatná časť zmluvného plnenia, ktorá však nebola zabezpečená.

Postup v prípade sporu

Slovenská obchodná inšpekcia podľa zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa nie je oprávnená rozhodovať spory medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi, ani posudzovať konkrétne nároky na vrátenie zaplatenej sumy.

Ak sa strany nedohodnú na vyriešení situácie, spotrebiteľ má nasledovné možnosti:
•    obrátiť sa na súd, alebo
•    využiť alternatívne riešenie spotrebiteľského sporu (ARS).

Alternatívne riešenie sporov (ARS)
Spotrebiteľ je oprávnený od 1. februára 2016 riešiť spory s obchodníkom prostredníctvom subjektov alternatívneho riešenia sporov podľa zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov Cieľom je dosiahnuť zmierlivé vyriešenie sporu bez potreby súdneho konania.

Viac informácií o možnostiach alternatívneho riešenia sporov (ARS), ako aj zoznam subjektov oprávnených riešiť tieto spory, nájdete na webovom sídle Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky: https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov

Základné informácie o ARS sú dostupné aj na webovej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie:
https://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi