Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Informácie pre verejnosťPráva cestujúcich v autobusovej doprave

Práva cestujúcich v autobusovej doprave, námornej a vnútrozemskej vodnej doprave

Kategória: Informácie pre verejnosť
Dátum: 1. 6. 2015

Autobusová a autokarová doprava

V oblasti práv cestujúcich nadobudlo 20. marca 2011 účinnosť nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 181/2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave a o zmene a doplnení nariadenia (ES) č. 2006/2004 (ďalej len „nariadenie“), ktorým sa ustanovujú pravidlá pre autobusovú a autokarovú dopravu, ktoré sa týkajú okrem iného aj nediskriminácie a povinnej pomoci zdravotne postihnutým osobám a osobám so zníženou pohyblivosťou.

Podrobné informácie o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave, spadajúce pod Nariadenie, nájdete na stránke Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR http://www.telecom.gov.sk/index/index.php?ids=133404, ktoré je orgánom presadzovania Nariadenia. Slovenská obchodná inšpekcia prešetruje sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku.

Námorná a vnútrozemská vodná doprava

Správa o presadzovaní Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1177/2010 o právach cestujúcich v námornej a vnútrozemskej vodnej doprave (ďalej len „Nariadenie“)

Z článku 26 Nariadenia vyplýva povinnosť orgánom zodpovedným za presadzovanie určené podľa článku 25 uverejniť do 1.6.2015 a následne každé dva roky správu o svojej činnosti v predchádzajúcich dvoch kalendárnych rokoch, ktorá obsahuje najmä opis opatrení, ktoré prijali na vykonávanie ustanovení tohto nariadenia, údaje o uplatnených sankciách a štatistiky o sťažnostiach vrátane ich výsledkov a časového rámca riešenia a o uplatnených sankciách.

Právomoci

Orgánom určeným na presadzovanie Nariadenia je Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá je členená na Ústredný inšpektorát a osem krajských inšpektorátov, regionálne rozdelených v rámci celého územia Slovenskej republiky.

Nariadenie je priamo aplikovateľné a k rozdeleniu kompetencii došlo na základe implementovania Nariadenia zákonom 35/2014 Z. z., ktorým bol novelizovaný zákon č. 388/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Slovenská obchodná inšpekcia preskúmava sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku. (§ 11 ods. 4 zákona č. 388/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

Dopravný úrad Slovenskej republiky je oprávnený uložiť dopravcovi pokutu, ak porušil povinnosti dopravcu stanovené v Nariadení (§ 40a ods. 3 písm. b zákona č. 388/2000 Z. z.)

Sťažnosti a udelené pokuty

V období od 18.12.2012 do 31.05.2015 oprávnené orgány neobdržali žiadnu sťažnosť na porušenie práv cestujúcich v lodnej doprave, spadajúcich pod režim Nariadenia. V nadväznosti na uvedené, nebola doposiaľ udelená ani sankcia.

Práva cestujúcich voči Slovenskej obchodnej inšpekcii

Cestujúci je o svojich právach informovaný na oficiálnej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie. Cestujúcim sú v prípade potreby poskytované aj telefonické, osobné, prípadne písomné informácie k ich právam vyplývajúcim z Nariadenia, s ohľadom na individuálne prípady.

Cestujúci má možnosť podať sťažnosť Slovenskej obchodnej inšpekcii písomne, osobne v rámci všetkých inšpektorátov, emailom, telefonicky, prípadne prostredníctvom formulára na on-line podávanie podnetov. Forma sťažnosti nie je stanovená, cestujúci má možnosť využiť okrem štandardizovaného formulára odporúčaného Európskou úniou, akúkoľvek formu sťažnosti.

Spolupráca medzi orgánmi presadzovania Nariadenia v rámci EÚ

Slovenská obchodná inšpekcia prioritne vybavuje dopyty a odstúpenia iných orgánov určených k presadzovaniu Nariadenia. V súvislosti s Nariadením 1177/2010 nebol takýto dopyt zaznamenaný (Slovenská obchodná inšpekcia je orgán určený pre všetky typy prepravy).

Možnosť alternatívneho riešenia sporov

V podmienkach Slovenskej republiky možno vo všeobecnosti riešiť väčšinu sporov (vrátane sporov vzniknutých zo zmlúv o preprave) alternatívnym riešením (mediácia, rozhodcovský súd, a pod.).

V spotrebiteľskom prostredí doposiaľ nebol zavedený ucelený systém mimosúdneho riešenia sporov, do ktorého by bola zapojená Slovenská obchodná inšpekcia.

Záväznosť rozhodnutia Slovenskej obchodnej inšpekcie

Rozhodnutia Slovenskej obchodnej inšpekcie o udelení sankcie dopravcovi, príp. prevádzkovateľovi terminálu, sú záväzné a vykonateľné. Takéto rozhodnutie ale nezaručuje cestujúcemu/spotrebiteľovi vymožiteľnosť jeho nárokov voči zodpovednému subjektu. S takýmto nárokom by sa cestujúci musel obrátiť na príslušný súd.