Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Archív SOINebezpečné výrobky - ArchívNárodný trh SRUpozornenie verejnosti na nekalé obchodné praktiky

Upozornenie verejnosti na nekalé obchodné praktiky

Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 13. 6. 2005

Upozorňujeme verejnosť na nekalé obchodné praktiky zahraničnej spoločnosti, ktorá rozposiela fyzickým osobám - živnostníkom, právnickým osobám, rôznym organizáciám, združeniam a orgánom samosprávy výzvy v anglickom jazyku o možnosti bezplatnej aktualizácie ich adresy v "European City Guide".

Podľa inštrukcie v hlavičke zmluvy stačí vyplniť správne údaje, podpísať, opečiatkovať a odoslať v priloženej obálke (viď príloha). Po uplynutí 3 mesiacov, posiela spoločnosť faktúry na zaplatenie poplatku 937 EUR. Informácia o tomto poplatku sa nachádza na zmluve v dolnej husto popísanej časti, ktorú je možné ľahko prehliadnuť. Tým, že poplatok je na zmluve uvedený a dotyčný zmluvu podpísal a opečiatkoval, je zmluva platná a záväzná. Lehota 3 mesiace je maximálna zákonná lehota, počas ktorej môže spotrebiteľ bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku, ak ho predávajúci (poskytovateľ služby) nepoučil o jeho práve odstúpiť od zmluvy. Naviac na zadnej strane formuláru, ťažko čitateľným písmom, sú uvedené ďalšie podmienky zmluvy, medzi iným aj informácia o možnosti odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu do 7 pracovných dní.

Upozorňujeme, že spotrebiteľom je

  • fyzická osoba, ktorá nakupuje výrobky alebo používa služby pre priamu osobnú spotrebu fyzických osôb alebo
  • právnická osoba, ktorá vystupuje voči predávajúcemu obdobne ako fyzická osoba mimo rámca jej obchodnej, podnikateľskej, remeselnej alebo profesijnej činnosti.

Nekalosť v článku popísanej obchodnej praktiky spočívala v tom, že vo formulári bola úmyselne vopred vyplnená „nesprávna“ adresa osloveného subjektu, ale na obálke bola správna adresa, aby zásielka bola doručená. Zjavne išlo o úmyselné konanie.

Ďalej v hlavičke formulára bolo v anglickom jazyku uvedené, že ide o „bezplatnú aktualizáciu údajov“ a stačí len opraviť, podpísať a opečiatkovať. Potom až v dolnej časti, pod podpisom a pečiatkou, bol hustejší drobnejší text, kde bol prísľub zaslania opravených údajov na elektronickom médiu alebo v tlačenej forme a toto všetko za už spomenutú sumu, ktorú oslovený subjekt ľahko prehliadol a pri slabších jazykových znalostiach ani celkom neporozumel.

Keďže v hlavičke bol produkt označený ako „bezplatný“ a potom v skutočnosti by mala byť zaplatená uvedená suma, ide o obchodnú praktiku, ktorá sa za každých okolností považuje za nekalú podľa bodu 20. Prílohy č. 1 Smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu,... z 11. mája 2005, uverejnená v Úradnom vestníku Európskej únie v čiastke L 149/22 zo dňa 11. 06. 2005 (ďalej len Smernica).

Hoci formuláre boli v SR podľa našich poznatkov zasielané hlavne právnickým osobám, ale nielen podnikateľom a živnostníkom, ale aj školám, nadáciám, združeniam, cirkvám a pod., pričom podľa zákona č. 634/92 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v určitom postavení môže byť aj právnická osoba spotrebiteľom, možno túto praktiku označiť za nekalú a teda podľa článku 5 Smernice za zakázanú. Dotknuté osoby, vrátane účastníkov hospodárskej súťaže, môžu podať na súde žalobu proti takejto nekalej obchodnej praktike.