Upozornenie verejnosti na nekalé obchodné praktiky
Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 13. 6. 2005
Upozorňujeme verejnosť na nekalé obchodné praktiky zahraničnej spoločnosti, ktorá rozposiela fyzickým osobám - živnostníkom, právnickým osobám, rôznym organizáciám, združeniam a orgánom samosprávy výzvy v anglickom jazyku o možnosti bezplatnej aktualizácie ich adresy v "European City Guide".
Podľa inštrukcie v hlavičke zmluvy stačí vyplniť správne údaje, podpísať, opečiatkovať a odoslať v priloženej obálke (viď príloha). Po uplynutí 3 mesiacov, posiela spoločnosť faktúry na zaplatenie poplatku 937 EUR. Informácia o tomto poplatku sa nachádza na zmluve v dolnej husto popísanej časti, ktorú je možné ľahko prehliadnuť. Tým, že poplatok je na zmluve uvedený a dotyčný zmluvu podpísal a opečiatkoval, je zmluva platná a záväzná. Lehota 3 mesiace je maximálna zákonná lehota, počas ktorej môže spotrebiteľ bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzatvorenej na diaľku, ak ho predávajúci (poskytovateľ služby) nepoučil o jeho práve odstúpiť od zmluvy. Naviac na zadnej strane formuláru, ťažko čitateľným písmom, sú uvedené ďalšie podmienky zmluvy, medzi iným aj informácia o možnosti odstúpenia od zmluvy bez uvedenia dôvodu do 7 pracovných dní.
Upozorňujeme, že spotrebiteľom je
- fyzická osoba, ktorá nakupuje výrobky alebo používa služby pre priamu osobnú spotrebu fyzických osôb alebo
- právnická osoba, ktorá vystupuje voči predávajúcemu obdobne ako fyzická osoba mimo rámca jej obchodnej, podnikateľskej, remeselnej alebo profesijnej činnosti.
Nekalosť v článku popísanej obchodnej praktiky spočívala v tom, že vo formulári bola úmyselne vopred vyplnená „nesprávna“ adresa osloveného subjektu, ale na obálke bola správna adresa, aby zásielka bola doručená. Zjavne išlo o úmyselné konanie.
Ďalej v hlavičke formulára bolo v anglickom jazyku uvedené, že ide o „bezplatnú aktualizáciu údajov“ a stačí len opraviť, podpísať a opečiatkovať. Potom až v dolnej časti, pod podpisom a pečiatkou, bol hustejší drobnejší text, kde bol prísľub zaslania opravených údajov na elektronickom médiu alebo v tlačenej forme a toto všetko za už spomenutú sumu, ktorú oslovený subjekt ľahko prehliadol a pri slabších jazykových znalostiach ani celkom neporozumel.
Keďže v hlavičke bol produkt označený ako „bezplatný“ a potom v skutočnosti by mala byť zaplatená uvedená suma, ide o obchodnú praktiku, ktorá sa za každých okolností považuje za nekalú podľa bodu 20. Prílohy č. 1 Smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu,... z 11. mája 2005, uverejnená v Úradnom vestníku Európskej únie v čiastke L 149/22 zo dňa 11. 06. 2005 (ďalej len Smernica).
Hoci formuláre boli v SR podľa našich poznatkov zasielané hlavne právnickým osobám, ale nielen podnikateľom a živnostníkom, ale aj školám, nadáciám, združeniam, cirkvám a pod., pričom podľa zákona č. 634/92 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v určitom postavení môže byť aj právnická osoba spotrebiteľom, možno túto praktiku označiť za nekalú a teda podľa článku 5 Smernice za zakázanú. Dotknuté osoby, vrátane účastníkov hospodárskej súťaže, môžu podať na súde žalobu proti takejto nekalej obchodnej praktike.