Podávanie podnetov, sťažností, návrhov a žiadostí
Slovenská obchodná inšpekcia NIE JE oprávnená riešiť:
- kvalitu a zdravotnú bezpečnosť potravinárskych, poľnohospodárskych a tabakových výrobkov či nekalých obchodných praktík pri ich predaji. Príslušným orgánom dozoru je Štátna veterinárna a potravinová správa a jej regionálne zložky,
- zdravotnú bezpečnosť a neškodnosť jedál, surovín a nápojov v spoločnom stravovaní. Príslušným orgánom dozoru je Úrad verejného zdravotníctva a jeho regionálne zložky,
- podania a dopyty, týkajúce sa kozmetických výrobkov, tieto rieši Úrad verejného zdravotníctva a jeho regionálne zložky.
- poskytovanie služieb elektronických komunikácií a poštových služieb v súlade so zákonom o elektronických komunikáciách, tieto rieši Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb,
- pyrotechnické výrobky kategórie F4, T2 a P2 a prekurzorov výbušnín, keďže uvedené patria do kompetencie, Hlavného banského úradu, ktorý je orgánom dohľadu nad pyrotechnickými výrobkami kategórie F4, T2 a P2.
- dopyty týkajúce sa zdravotníckych pomôcok, ktoré rieši Štátny ústav pre kontrolu liečiv,
- štátny dozor v oblasti energetiky, ktorý vykonáva Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, SOI v oblasti energetiky vykonáva dozor len v oblasti biopalív, biokvapalín a palív z biomasy.
Podnet ku kontrole - nie je sťažnosť!
Čo je sťažnosť?
V prípade, že máte záujem podať sťažnosť, dovoľujeme si Vám dať do pozornosti zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje postup pri podávaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností fyzických osôb alebo právnických osôb.
V zmysle § 3 ods. 1 zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov je sťažnosťou podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorým:
- sa domáha svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy,
- poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Vaša sťažnosť musí byť zrozumiteľná, musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje, čoho sa domáhate a musí byť podpísaná. Lehota na vybavenie sťažnosti podľa zákona o sťažnostiach je 60 pracovných dní, pričom môže byť so súhlasom vedúceho orgánu verejnej správy predĺžená o ďalších 30 pracovných dní.
Pripomíname, že podanie, ktoré má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu, ako i podanie, ktoré smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu, nie je sťažnosťou podľa zákona o sťažnostiach.
Sťažnosť môžete podať písomne na adresu :
Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie
Bajkalská 21/A
P. O. BOX 29
827 99 Bratislava
Podnet na vykonanie kontroly zo strany SOI
Upozorňujeme, že SOI je oprávnená vo svojej dozornej a kontrolnej činnosti využívať podnety verejnosti, najmä od spotrebiteľov, spotrebiteľských združení a iných orgánov verejnej moci. Predmetom výkonu dohľadu a konania o porušení povinnosti nie je rozhodovanie sporu z právneho vzťahu medzi dohliadanou osobou a spotrebiteľom.
Za účelom urýchlenia vybavenia Vášho podnetu Vás žiadame priložiť k podnetu zároveň KÓPIE všetkých relevantných dokladov, ktorými disponujete.
Pred samotným podaním podnetu odporúčame spotrebiteľom najprv zvážiť možnosť riešenia svojho sporu prostredníctvom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov.
Podanie podnetu na vykonanie kontroly alebo Vaše dopyty a žiadosti o poskytnutie rady adresujte na nasledovnú e-mailovú adresu:
podnety@soi.sk
V prípade ak podnet na vykonanie kontroly bude využitý na výkon kontrolnej činnosti, bude Vás príslušný inšpektorát SOI o výsledku šetrenia informovať.