Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Archív SOINebezpečné výrobky - ArchívNárodný trh SRZmluva o obstaraní zájazdu a zákonné poistenie zájazdu

Zmluva o obstaraní zájazdu a zákonné poistenie zájazdu

Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 14. 10. 2002

Dátum aktualizácie: 14.10.2002
Dátum zaradenia: 14.10.2002

Dňa 25. 01. 2002 sme Vám na našich stránkach poskytli všeobecnú informáciu podľa zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch. Podrobnejšie informácie o zmluvných podmienkach a zákonnom poistení zájazdu predkladáme v nasledovnej časti.

ZMLUVA O OBSTARANÍ ZÁJAZDU (podľa § 741a - 741k Občianskeho zákonníka) A ZÁKONNÉ POISTENIE ZÁJAZDU

  • SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA CESTOVNÝCH KANCELÁRIÍ
  • SLOVENSKÁ OBCHODNÁ INŠPEKCIA
  • AGENTÚRA ALAMEDIA

14. október 2002

Úvodná informácia

Tento informačný leták sme pre Vás pripravili v Slovenskej asociácii cestovných kancelárií v spolupráci so Slovenskou obchodnou inšpekciou. Chceme Vás v ňom oboznámiť s novou zákonnou úpravou zmluvných vzťahov a ďalších podmienok predaja zájazdov cestovných kancelárií.

Zákon č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch doplnil Občiansky zákonník o nový typ zmluvy – zmluvu o obstaraní zájazdu. Zároveň uložil cestovným kanceláriám povinnosť dohodnúť zmluvné poistenie zájazdu tak, aby v prípade úpadku cestovnej kancelárie zákazník neprišiel o peniaze, ktoré za zájazd zaplatil, prípadne aby nezostal v zahraničí bez služieb alebo možnosti dopraviť sa naspäť domov.

Čo je zmluva o obstaraní zájazdu?

Zmluva o obstaraní zájazdu (skrátene zmluva o zájazde) je typ zmluvy, upravený v § 741a - § 741k Občianskeho zákonníka. Spolu so zákonom na ochranu spotrebiteľa vytvára právny rámec ochrany zákazníkov cestovných kancelárií.

Zmluvou o obstaraní zájazdu sa cestovná kancelária zaväzuje, že objednávateľovi (zákazníkovi) obstará vopred ponúkanú kombináciu služieb cestovného ruchu (zájazd). Objednávateľ sa zaväzuje, že zaplatí dohodnutú cenu.

V § 741a - § 741k sú stanovené obsahové i formálne náležitosti zmluvy, základné práva a povinnosti obidvoch zmluvných strán (cestovnej kancelárie i zákazníka) a zodpovednosť cestovnej kancelárie za neplnenie alebo porušenie zmluvných povinností.

Zákazník zmluvou o zájazde získava oproti minulosti väčšie záruky pri nákupe služieb. Osobitnou formou ručenia je povinné zákonné poistenie cestovných kancelárií. To garantuje, v prípade úpadku cestovnej kancelárie, vrátenie záloh alebo celej čiastky zaplatenej za zájazd, ako aj zabezpečenie návratu domov.

Kedy a kto zmluvu o zájazde uzatvára?

Zmluva o zájazde sa uzatvára len pri predaji zájazdov a nevzťahuje sa na predaj ostatných služieb cestovných kancelárií. Zájazd je v zmysle § 2 zákona č. 281/2001 Z. z. definovaný ako:

  • vopred pripravená zorganizovaná a ponúkaná kombinácia najmenej dvoch služieb, a to napr. doprava + ubytovanie, ubytovanie + stravovanie a pod., ak trvajú dlhšie ako 24 hodín
  • vopred pripravený pobyt, zahŕňajúci len ubytovanie na jednom mieste na viac ako 3 noci.

Zákonom stanovenej definícii zájazdu zodpovedajú všetky pobytové alebo poznávacie zájazdy cestovných kancelárií ponúkané v ich katalógoch alebo ponukových letákoch,. prípadne na internetových stránkach.

Zájazdom nie je napr. jednodenný výlet do 24 hodín, zabezpečenie len jednotlivej služby (napr. dopravy, predaj cestovného lístku, letenky, vstupenky), predaj viacerých služieb pri cestách na základe individuálnej požiadavky zákazníka (napr. ak si objednáte ubytovanie a dopravu pri služobnej ceste alebo cestu na veľtrh a pod.). Pri predaji takýchto služieb sa nemusí uzatvárať zmluva o obstaraní zájazdu, ani nepodliehajú povinnému zákonnému poisteniu.

Zmluvu o obstaraní zájazdu môže uzatvoriť len tá cestovná kancelária, ktorá zájazd organizuje. Predajom zájazdu a uzatvorením zmluvy v jej mene a na jej účet môže poveriť aj inú cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru. Pokiaľ cestovná kancelária uzatvára zmluvu sprostredkovane cez inú cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru, musí to byť v zmluve výslovne uvedené, a to tak, že okrem označenia údajov cestovnej kancelárie, ktorá zájazd predáva, musia byť v zmluve uvedené aj údaje sprostredkovateľa (partnerskej cestovnej kancelárie alebo cestovnej agentúry). Zodpovedná za služby i zabezpečenie zákonného poistenia je vždy tá cestovná kancelária, ktorá zájazd organizuje a uzatvára zmluvu so zákazníkom (nie sprostredkovateľ).

Náležitosti zmluvy o zájazde

Zmluva o obstaraní zájazdu musí mať písomnú formu a musí obsahovať tieto podstatné náležitosti:

  • označenie zmluvných strán (názov cestovnej kancelárie, adresu cestovnej kancelárie a základné údaje o objednávateľovi zájazdu, ako aj o všetkých osobách, ktoré sú účastníkmi zájazdu),
  • charakteristiku zájazdu (termín zájazdu a rozsah služieb zahrnutých v cene), pokiaľ katalóg obsahuje všetky tieto informácie, možno uviesť len odkaz na číslo zájazdu alebo iné jeho označenie v katalógu,
  • cenu zájazdu vrátane harmonogramu platieb a výšky zálohy,
  • lehotu a spôsob uplatnenia nárokov zákazníka pri nedodržaní povinností cestovnej kancelárie (postup pri reklamácii),
  • zmluvné pokuty (stornovacie podmienky a poplatky) pri odstúpení zákazníka od zmluvy.

Bez uvedenia týchto náležitostí je zmluva absolútne neplatná.

Zmluva o obstaraní zájazdu môže obsahovať aj ďalšie náležitosti, a to :

  • ak je súčasťou zájazdu ubytovanie, treba uviesť jeho názov, polohu, kategóriu a triedu, ako aj stupeň vybavenosti a hlavné charakteristické znaky,
  • ak je súčasťou zájazdu doprava, treba uviesť druh, charakteristiku a kategóriu dopravného prostriedku, ako aj údaje o trase cesty,
  • ak je súčasťou zájazdu stravovanie, treba uviesť spôsob a rozsah stravovania,
  • ak je realizácia zájazdu podmienená minimálnym počtom osôb, treba tento fakt uviesť v zmluve spolu s lehotou, v ktorej sa zákazníkovi najneskôr oznámi, že sa zájazd neuskutoční,
  • ak sú súčasťou zájazdu ďalšie služby, ktoré nie sú zahrnuté v cene (letiskové poplatky, fakultatívne výlety a pod.), treba uviesť údaje o ich počte a výške platieb,
  • lehoty a podmienky, za ktorých môže zákazník za seba určiť náhradníka, ktorý sa namiesto neho zúčastní zájazdu.

Formálne náležitosti zmluvy

Zmluva o obstaraní zájazdu môže mať podobu dokumentu s prílohou. V hlavnom formulári zmluvy musia byť najmä všetky podstatné a konkrétne údaje, a to:

  • označenie zmluvných strán
  • charakteristika predmetu zmluvy, t. j. zájazdu
  • cena zájazdu a harmonogram jej úhrady.

Prílohou môžu byť:

  • všeobecné zmluvné podmienky, ktoré sa týkajú všetkých zájazdov a zákazníkov. Obsahujú ich katalógy cestovných kancelárií, príp. ich cenníkové prílohy. Obsahujú tiež práva a povinnosti zmluvných strán, vrátane podmienok odstúpenia od zmluvy, rozsahu zodpovednosti cestovnej kancelárie, postup pri reklamácii služieb a pod.;
  • katalóg alebo ponukový leták. Pokiaľ sa v zmluve nedohodli iné podmienky, sú informácie o zájazde uvedené v katalógu alebo na letáku pre cestovnú kanceláriu záväzné. Ak sa údaje v zmluve a katalógu rozchádzajú, záväznými sú vždy údaje obsiahnuté v zmluve o obstaraní zájazdu;
  • pokyny na zájazd je cestovná kancelária povinná poskytnúť zákazníkovi najneskôr 7 dní pred začatím zájazdu. Obsahujú ďalšie informácie o všetkých skutočnostiach, ktoré sú pre zákazníka dôležité a nie sú uvedené ani v katalógu ani v zmluve o zájazde (napr. spresnenie času odchodu dopravného prostriedku, meno a kontaktnú adresu sprievodcu, na ktorého sa môže zákazník obrátiť v ťažkostiach a ktorý je oprávnený prijímať a vybavovať reklamácie počas zájazdu). K pokynom sa spravidla prikladajú aj potrebné doklady (napr. doklad o službách - voucher na služby, letenka, potvrdenie o zakúpení fakultatívnych výletov a pod.).

Cestovná kancelária je povinná odovzdať spolu so zmluvou aj doklad o zákonnom poistení zájazdu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie.

Zákonné poistenie zájazdu

Cestovná kancelária, ktorá organizuje, ponúka a predáva zájazdy publikované vo svojich katalógoch alebo ponukových listoch, musí dohodnúť povinné zmluvné poistenie, ktorého predmetom je suma zaplatená za zájazd. Na základe tohto poistenia vzniká zákazníkovi právo na poistné plnenie v prípadoch, keď cestovná kancelária z dôvodu svojho úpadku:

  • neposkytne zákazníkovi dopravu z miesta pobytu v zahraničí do Slovenskej republiky, ak je doprava súčasťou zájazdu,
  • nevráti zákazníkovi zaplatený preddavok alebo cenu zájazdu v prípade, ak sa zájazd neuskutočnil,nevráti zákazníkovi rozdiel medzi zaplatenou cenou zájazdu a cenou čiastočne poskytnutého zájazdu v prípade, ak bol zájazd poskytnutý sčasti.

Doklady o poistení, ktoré je cestovná kancelária povinná odovzdať zákazníkovi, musia obsahovať:

  • označenie poistiteľa (názov a kontaktnú adresu poisťovne)
  • podmienky povinného zmluvného poistenia zájazdu
  • spôsob oznámenia poistnej udalosti.

Poistné plnenie, týkajúce sa zabezpečenia dopravy, príp. ďalších služieb nevyhnutných pri návrate zo zahraničia na územie SR poskytne poisťovňa najneskôr do 24 hodín od oznámenia škodovej udalosti.

Nároky na vrátenie zaplatených preddavkov (ceny zájazdu) v prípade, ak sa zájazd neuskutočnil alebo sa uskutočnil len sčasti, je potrebné písomne oznámiť v lehote, stanovenej poisťovňou v poistných podmienkach.