Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Archív SOINebezpečné výrobky - ArchívNárodný trh SRRady SOI počas letnej turistickej sezóny

Rady SOI počas letnej turistickej sezóny

Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 26. 6. 2002

Dátum aktualizácie: 30.07.2002
Dátum zaradenia: 25.06.2002

Začína dovolenkové obdobie v rámci LTS, preto chceme spotrebiteľov informovať a odporučiť im, čo si majú všímať na tovaroch a načo majú upriamiť pozornosť pri kúpe, resp. konzumácii.

  • Nekupovať tovary neoznačené, alebo neznámeho pôvodu.
  • V každom prípade si všímať označenie tovaru cenami a primeranými podmienkami (hmotnosť, miera, kvalita, správnosť účtovania a výdaja drobných peňazí (mincí)).
  • Všímať si označenie výrobkov výrobcom, prípadne dodávateľom a dovozcom, dátumom výroby, dátumom najneskoršej spotreby a bezpečnostnými upozorneniami. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že novela zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách - zákon č. 23/2002 Z. z. priniesla zmenu z celého textu pôvodného zákona, keď sa vynechali kozmetické prostriedky (od 1.1.2002 spadajú pod § 14 a 15 zákona č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, posledná novela zákon č. 514/2001 Z. z.). Zásadne sa mení spôsob označovania trvanlivosti potravinárskych výrobkov - od septembra 2002 sa bude deklarovať dátum minimálnej trvanlivosti - ide o druhy potravín, ktoré rýchlo podliehajú mikrobiologickej skaze. V súčasnom období sa uvádza dátum výroby a dátum najneskoršej spotreby s možnosťou až do konca roka 2003, s výnimkou označenia, že potravina obsahuje geneticky modifikované organizmy, ich časti, deriváty a metabolity alebo ich produkty.
  • Označovanie kozmetických prostriedkov musí byť v súlade s Výnosom MP SR a MZ SR č. 4312/3/1999 - 100, ktorým sa vydáva tretia časť, dvadsiata ôsma hlava Potravinového kódexu SR, upravujúca kozmetické prostriedky (Kozmetický kódex). Ak je na obale vyznačený dátum výroby aj dátum najneskoršej spotreby, spravidla sa ako prvý uvádza dátum výroby alebo odkaz na miesto ich označenia, napr. na viečku, na dne téglika a pod.. Dátum výroby sa uvádza slovami „Dátum výroby ...“ len na obaloch tých kozmetických prostriedkov, ktoré nemusia byť označené dátumom najneskoršej spotreby, t.j. ak kozmetický prostriedok možno použiť aj po 30 mesiacoch od dátumu výroby. V takomto prípade sa dátum výroby nesmie uvádzať kódom. Dátum najneskoršej spotreby je dátum, do ktorého si kozmetický prostriedok zachováva požadované vlastnosti.

Označuje sa slovami:

  • použite do ... s uvedením dátumu
  • použite do x mesiacov alebo x rokov od dátumu výroby
  • spotrebujte do ... s uvedením dátumu
  • spotrebujte do x mesiacov alebo x rokov od dátumu výroby.

Ak je dátum výroby označený kódom, dátum najneskoršej spotreby sa označuje slovami:

  • použite do ... s uvedením dátum
  • spotrebujte do ... s uvedením dátumu okrem prostriedkov dekoratívnej kozmetiky, ktorých plocha prierezu je menšia ako 1 cm2.

Dátum najneskoršej spotreby sa uvádza oddelene od ostatných číselných údajov. Možno ho vyjadriť:

  • uvedením dňa, mesiaca a roka
  • vynechaním dňa, ak ide o kozmetický prostriedok, ktorý možno použiť aj po 12 mesiacoch od dátumu výroby. Dátum najneskoršej spotreby je v takomto prípade posledný deň mesiaca uvedeného na obale.

V pohostinských prevádzkárňach (reštaurácie, jedálne, kaviarne, bistrá, espresá, hostince, vinárne, pivárne, ...) oboznámiť sa s jedálnym a nápojovým lístkom. Ponuka môže byť aj formou hromadného cenníka. Ústna ponuka nestačí. Nepožadovať streky, dať si naliať extra džús, víno a extra sódu. Dobre si všimnúť mieru, hmotnosť, ceny jedál, príloh, šalátov a dezertov. Požadovať správny stupeň vychladenia.

Zásady temperovania sú:

  • u špeciálnych nealkoholických nápojov typu cola, tonik a u šumivých vín 6 - 8 st.C
  • u ostatných nealkoholických nápojov, limonád, miešaných (mixovaných) nápojov a piva 7 - 10 st. C
  • u minerálnych vôd, väčšiny liehovín a sudového vína bieleho, ružového, konzumného a dezertného 10 - 12 st. C
  • u červeného hroznového vína, u niektorých destilátov (brandy) horkých likérov 14 - 18 st. C.

Obsluhujúci personál nesmie podávať nápoje s ľadom, alebo inou zložkou napr. citrónom. Tieto sa môžu podávať extra, nikdy nie spolu s nápojom. Podať sa môžu len na požiadanie spotrebiteľa.

Pri predaji nalievaného vína z fliaš, fľaša sa otvára pred spotrebiteľom a je zakázané miešať víno z načatých fliaš alebo z otvorených nádob. Miešanie vína s vodou, sódovou vodou alebo minerálkou je povolené iba na žiadosť spotrebiteľa a v jeho prítomnosti.

Všímať si účtovanie kuvertu. Môže byť zaúčtovaný, avšak jeho zloženie vrátane jeho ceny musí byť uvedené na jedálnom a nápojovom lístku.

Obsluhujúci personál musí predložiť pri účtovaní účet z ERP, kde musí byť uvedené: obchodné meno a sídlo prevádzkujúceho, adresa prevádzkárne, dátum predaja (konzumácie) a druh výrobku, alebo služby, to zn. jedla, nápoja, prílohy šalátu, dezertu, jednotková cena a cena spolu.

Zakázané je fajčiť v cukrárniach, bufetoch, bistrách a lahôdkach. V pohostinských prevádzkárňach so stravovacou funkciou (reštaurácie, jedálne) sa môže fajčiť len vo vyhradených priestoroch - miestnostiach. Miestnosť musí byť oddelená pevnou nepohyblivou stenou. Ak sa miestnosti nedajú oddeliť, v čase podávania raňajok, obedov a večerí sa nesmie fajčiť. Časť pre fajčiarov musí byť viditeľne označená s dobrou ventiláciou.

Ak nie je spotrebiteľ spokojný s úrovňou a kvalitou poskytovaných služieb, má právo uplatnenia reklamácie. Počas celej otváracej (prevádzkovej) doby musí byť prítomný poverený zástupca podnikateľského subjektu, prípadne zamestnanec, ktorý vybavuje reklamácie. Keď zistí spotrebiteľ nedostatky, tieto musí ihneď reklamovať, aby sa služba doplnila, nedostatok odstránil, alebo poskytla sa nová služba. Napríklad hmotnosť jedla, či prílohy, vychladnuté jedlo, nedoliaty nápoj, čakacia doba na objednávku jedla a pod. Ak neuspeje spotrebiteľ, je potrebné, aby sa obrátil na príslušný inšpektorát SOI s podnetom na vykonanie kontroly.