Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Archív SOINebezpečné výrobky - ArchívNárodný trh SROchrana zákazníkov cestovných kancelárií

Ochrana zákazníkov cestovných kancelárií

Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 25. 1. 2002

Dátum aktualizácie: 31.01.2002
Dátum zaradenia: 25.01.2002

Ochrana zákazníkov cestovných kancelárií podľa zákona č. 281/2001 Z. z.

(všeobecná informácia)

  • SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA CESTOVNÝCH KANCELÁRIÍ
  • SLOVENSKÁ OBCHODNÁ INŠPEKCIA
  • AGENTÚRA ALAMEDIA

25. január 2002

Úvodná informácia

Tieto informácie sme pre Vás pripravili v spolupráci so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a agentúrou Alamedia. Chceme Vám v ňom predstaviť Zákon č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.

Informácie sú súčasťou súboru informačných materiálov, vydaných v rámci projektu financovaného Európskou úniou z programu PHARE, podľa Pilotnej grantovej schémy pre cestovný ruch.

V tejto všeobecnej informácii nájdete odpovede na niekoľko otázok, ktoré ste si už možno položili a ktoré potrebujete vedieť, aby ste sa stali rovnocennými partnermi v obchodných vzťahoch pri nakupovaní služieb v cestovných kanceláriách. Len ak budete poznať Vaše nároky a povinnosti, ktoré Vám dáva zákon, budete môcť predísť rôznym nedorozumeniam a stať sa aktívnym tvorcom trhu. Až potom vznikne predpoklad pre lepšie služby a poctivosť pri ich predaji.

Čo prináša zákon?

Zákon č. 281/2001 Z. z. vznikol z potreby zjednotenia pravidiel podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr v Slovenskej republike s pravidlami, platnými v štátoch Európskej únie. V ustanoveniach zákona sú zakotvené princípy smernice EÚ č. 90/314/EEC o organizovanom cestovaní. Zákon v súčinnosti so zákonom č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov a s Občianskym zákonníkom tvorí zároveň právny rámec ochrany zákazníkov cestovných kancelárií v Slovenskej republike.

Účinnosť tohto zákona je od l. októbra 2001. Cestovným kanceláriám priniesol záväzok splniť podmienky a povinnosti ustanovené týmto zákonom do 6 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.

Od l. apríla 2002 budú musieť všetky cestovné kancelárie postupovať pri predaji niektorých služieb (zájazdov) podľa novej zákonnej úpravy.

Vzťahuje sa zákon na všetky služby CK?

Zákon sa týka len niektorých služieb cestovných kancelárií a tieto označuje pojmom zájazdy.

Za zájazd sa považuje

  • komplex minimálne dvoch služieb (napr. ubytovanie + doprava, alebo ubytovanie + stravovanie a pod.), ak sa poskytuje v čase trvania dlhšom ako 24 hodín alebo
  • zabezpečenie len ubytovania na 3 a viac nocí v jednom ubytovacom zariadení..

Cestovná kancelária musí tieto služby zabezpečiť vopred a následne ich ponúkať a predávať zákazníkom (napr. v katalógoch alebo v ponukových letákoch)

Za zájazd sa nepovažuje

  • zabezpečenie a poskytnutie služieb na základe individuálnej objednávky zákazníka (napr. ak si objednáte letenku a ubytovanie pri služobnej ceste alebo cestu na veľtrh a pod.)
  • 1-denné výlety (napr. do Viedne na návštevu múzea, za nákupmi a pod.), pokiaľ nezahŕňajú ubytovanie cez noc alebo netrvajú dlhšie ako 24 hodín
  • individuálne zabezpečenie len jednej služby napr. dopravy, predaj cestovných lístkov, leteniek, vstupeniek sprievodcovských služieb a pod..

Čo zákon určuje ?

  • rozsah informácií o ponúkaných službách (zájazdoch) v katalógoch alebo v ponukových letákoch (§ 8)
  • obsah, náležitosti a podmienky zmluvy medzi cestovnou kanceláriou a zákazníkom (§741 – §741k)
  • povinnosť cestovnej kancelárie dohodnúť zmluvné poistenie zájazdu, na základe ktorého vzniká zákazníkovi právo na poistné plnenie v prípade jej úpadku, v dôsledku ktorého by nebola schopná svoje záväzky voči klientovi plniť (§9 - §11).

Rozsah informácií o zájazde v katalógoch alebo v ponukových letákoch

Cestovná kancelária musí v katalógu, prípadne inou písomnou formou, presne, jasne, pravdivo, zrozumiteľne, úplne a riadne informovať o všetkých skutočnostiach, ktoré môžu mať vplyv na rozhodnutie záujemcu o kúpu zájazdu. Ide najmä o:

  • termín začatia a skončenia zájazdu
  • cenu zájazdu vrátane harmonogramu platieb a výšku preddavku
  • cieľové miesto a miesto pobytu
  • druh dopravného prostriedku, úroveň jeho vybavenosti, kvality a triedy
  • typ ubytovania, jeho polohu, kategóriu, stupeň vybavenosti a hlavné charakteristické znaky ubytovania
  • rozsah stravovania a jeho formy
  • trasu cesty, predpokladaných časoch a miesta zastávok
  • program v mieste pobytu
  • rozsah a kvalitu všetkých ostatných plnení, ktoré sú obsahom zájazdu
  • rozsah a podmienky povinného poistenia zájazdu pri úpadku cestovnej kancelárie,
  • informácie o poistiteľovi, s ktorým má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zájazdu
  • všeobecné údaje, týkajúce sa pasových a vízových požiadaviek pre občanov SR a o zdravotných formalitách, ktoré sú nevyhnutné na cestu a pobyt, ako aj o zvyčajné ceny a lehoty na ich vybavenie
  • informáciu o tom, či sa pre zájazd požaduje minimálny počet účastníkov zájazdu a o termíne, kedy najneskôr pred odchodom zájazdu môže CK oznámiť, že zájazd ruší z dôvodu neobsadenia minimálnym počtom účastníkov
  • lehotu, v ktorej môže objednávateľ oznámiť, že sa zájazdu namiesto neho zúčastní iná osoba
  • možnosť uzatvoriť individuálne cestovné poistenie vrátane poistenia pre prípad storna zájazdu pri ochorení alebo v prípade nehody.

Obsah a podmienky zmluvy o zájazde

Cestovné kancelárie musia pri predaji zájazdov uzatvárať so zákazníkmi (objednávateľmi zájazdov) Zmluvu o obstarávaní zájazdu v súlade s § 741a až § 741k Občianskeho zákonníka.

Zmluvu o obstarávaní zájazdu môže uzatvoriť len tá cestovná kancelária, ktorá zájazd organizuje. Predajom zájazdu a uzatvorením zmluvy v jej mene môže poveriť aj inú cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru (cestovná agentúra sa na rozdiel od cestovnej kancelárie nezaoberá organizovaním zájazdov, môže však zájazdy cestovných kancelárií predávať, ale iba v mene cestovných kancelárií a na ich účet. Môže tiež poskytovať individuálne služby, cestovné lístky, letenky, vstupenky alebo služby na objednávku).

Zmluvou o obstaraní zájazdu sa cestovná kancelária zaväzuje, že zákazníkovi (objednávateľovi) obstará vopred pripravený zájazd a zákazník sa zaviaže, že zaplatí dohodnutú cenu.

Cestovná kancelária je povinná odovzdať zákazníkovi spolu so zmluvou aj doklad o poistení zájazdu pre prípad jej úpadku.

Zmluva o obstaraní zájazdu musí mať písomnú formu a musí obsahovať :

  • označenie zmluvných strán
  • charakteristiku zájazdu (termíny, uvedenie všetkých služieb zahrnutých v cene, alebo 1 odkaz na číslo zájazdu alebo iné jeho označenie katalógu v tom prípade, ak katalóg obsahuje všetky informácie)
  • cenu zájazdu vrátane harmonogramu platieb a výšky zálohy
  • lehotu a spôsob uplatnenia nárokov zákazníka pri nedodržaní povinností cestovnej kancelárie
  • zmluvné pokuty (stornovacie podmienky a poplatky) pri odstúpení zákazníka od zmluvy
  • údaje o výške ďalších platieb za služby, ktoré nie sú zahrnuté v cene, ak sú súčasťou zájazdu (letiskové poplatky, fakultatívne výlety a pod.)
  • ak je súčasťou zájazdu ubytovanie, treba uviesť jeho názov, polohu, kategóriu a triedu, stupeň vybavenosti a hlavné charakteristické znaky
  • ak je súčasťou zájazdu doprava, treba uviesť druh, charakteristiku a kategóriu dopravného prostriedku, údaje o trase cesty
  • spôsob a rozsah stravovania (ak je súčasťou zájazdu)
  • lehotu, v ktorej sa zákazníkovi najneskôr oznámi, že sa zájazd z titulu neobsadenia minimálnym počtom osôb neuskutoční
  • lehoty a podmienky, za ktorých môže zákazník za seba určiť náhradníka, ktorý sa na miesto neho zúčastní zájazdu.

Aby bola zmluva o obstaraní zájazdu prehľadná a jednoduchá, môže mať podobu dokumentu s prílohou. V zmluve sú uvedené všetky základné a konkrétne údaje, predovšetkým však označenie zmluvných strán a predmetu zmluvy - zájazdu. V prílohovej časti sú všeobecné zmluvné podmienky, ktoré sa týkajú všetkých zájazdov a zákazníkov. Tie sú uvedené aj v katalógoch cestovných kancelárií.

Ďalšie podmienky zmluvného vzťahu

Zmluva by mala tiež obsahovať:

  • Podmienky, za ktorých môže cestovná kancelária jednostranne meniť ceny.
  • Podmienky, za ktorých môže zákazník odstúpiť od zmluvy (zmluvné pokuty odstupňované podľa času odstúpenia).
  • Podmienky odstúpenia od zmluvy zo strany cestovnej kancelárie.
  • Postup pri odstraňovaní nedostatkov a pri reklamácii chybných alebo neposkytnutých služieb.
  • Nároky zákazníka a povinnosti cestovnej kancelárie pri nedodržaní zmluvných podmienok zo strany cestovnej kancelárie alebo v prípadoch vyššej moci.

Podrobnejšie informácie o zmluvných podmienkach a o postupe pri reklamácii služieb nájdete v ďalších informačných materiáloch uvedených na našich www stránkach.