Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Ak navštívite stránku, ktorá zapisuje cookies, v počítači sa vám vytvorí malý textový súbor, ktorý sa uloží vo vašom prehliadači. Ak rovnakú stránku navštívite nabudúce, pripojíte sa vďaka nemu na web rýchlejšie. Náš web vám ponúkne relevantné informácie a bude sa vám pracovať jednoduchšie.

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.

SOI Archív SOINebezpečné výrobky - ArchívNárodný trh SRNový zákon o reklame

Nový zákon o reklame

Kategória: Nebezpečný výrobok - Národný trh SR
Dátum: 19. 7. 2001

Dátum aktualizácie: 25.07.2001
Dátum zaradenia: 19.07.2001

Dňa 01.05.2001 nadobudol účinnosť nový zákon o reklame č. 147/2001 Z. z., ktorý nahradil zákon č. 220/1996 Z. z.. Reagoval na smernice Európskej únie, a to hlavne na smernicu o klamlivej reklame a porovnávacej reklame, čím sa dosiahla plne harmonizovaná právna úprava v tejto oblasti.

Podstatnou zmenou je zavedenie legálnej definície porovnávacej reklamy, ktorá doposiaľ nebola upravená a zároveň vymedzenie podmienok porovnávacej reklamy. Zákon spresnil i definíciu klamlivej reklamy v obchodnom zákonníku a zosúladil ju s požiadavkou smernice EÚ. Nastala tiež významná zmena v zodpovednosti subjektov za klamlivú a porovnávaciu reklamu. To znamená, že dôkazné bremeno pri klamlivej a nedovolenej reklame je na objednávateľovi, nie na šíriteľovi reklamy. Taktiež je prehľadnejšie upravený dozor štátnych orgánov nad zákonom o reklame. V prospech adresáta reklamy je upravený zákaz šíriť reklamu prostredníctvom telefaxu a elektronickou poštou, kde sa vyžaduje predchádzajúci súhlas adresáta. Osobitne je upravená aj reklama alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, zbraní a streliva, liekov, dojčenských a doplnkových prípravkov.

V novom zákone je liberálnejšie upravená reklama alkoholických nápojov. Dovoľuje reklamu alkoholických nápojov, pritom ale vyžaduje splnenie niektorých podmienok. Ide o obmedzenie vzťahujúce sa na maloleté osoby a tvrdenia v reklame, ktoré by v pozitívnom svetle predstavovali používanie alkoholických nápojov. Zakázanou naďalej zostáva reklama tabakových výrobkov. Treba poznamenať, že reklama týchto dvoch produktov je upravená aj v zákone o vysielaní a retransmisii. Zákon o reklame tiež zakazuje reklamu tabakových výrobkov na reklamných veciach nesúvisiacich s fajčením a na predmetoch, ktoré sa rozdávajú verejnosti, okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja tabakových výrobkov.

Zákon o reklame upravuje reklamu bez ohľadu na to, ako sa šíri, či už ide o pútače, alebo periodickú tlač. Výnimku tvoria elektronické médiá, ktoré podliehajú aj regulácii zákona o vysielaní a retransmisii. Základná zásada vzťahu zákona o reklame k zákonu o vysielaní a retransmisii je uvedená v ustanovení zákona o reklame: „Tento zákon sa použije, ak osobitný zákon neustanovuje inak.“ V praxi to znamená, že ak zákon o vysielaní a retransmisii zakazuje reklamu alkoholických nápojov s výnimkou piva, uplatní sa pri reklame v rozhlase a televízii zákon o vysielaní a retransmisii.