Servisný poplatok Skylink
Kategória: Informácie pre verejnosť
Dátum: 21. 4. 2015
V nadväznosti na množiace sa podnety spotrebiteľov vo veci servisného poplatku spoločnosti Skylink Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje spotrebiteľov na nasledujúce skutočnosti:
Servisný poplatok, uplatňovaný spoločnosťou Skylink je poplatkom, spojeným s poskytovaním elektronických komunikačných služieb (ide o služby obvykle poskytované za odplatu, ktoré spočívajú úplne alebo prevažne v prenose signálov v sieťach, vrátane telekomunikačných služieb a prenosových služieb v sieťach používaných na rozhlasové a televízne vysielanie), upravených zákonom č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov. Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vykonáva Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR. Úrad ako národný regulátor a cenový orgán v oblasti elektronických komunikácií chráni záujmy koncových užívateľov s ohľadom na kvalitu a ceny služieb.
Z aktuálneho cenníka spoločnosti Skylink (zverejneného na stránke http://www.skylink.sk/) je zrejmé, že servisný poplatok pokrýva náklady na prevádzku, administratívu, technické zaistenie a zákaznícky servis satelitnej televízie Skylink. Servisný poplatok sa vzťahuje na všetky dekódovacie karty Skylink a CS Link.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti (jasná špecifikácia plnenia, za ktoré koncový užívateľ servisný poplatok uhrádza) zostáva spornou otázka zavedenia a výšky (resp. zvýšenia) servisného poplatku. Posudzovanie uvedenej otázky v nadväznosti na možnú neprijateľnosť tej časti Všeobecných obchodných podmienok, ktoré upravujú právo poskytovateľa elektronickej komunikačnej služby jednostranne zvýšiť servisný poplatok, však spadá výlučne do kompetencie príslušného súdu.
V prípade pochybnosti o oprávnenosti účtovania servisného poplatku (resp. o jeho výške) je potrebné, aby sa koncový užívateľ obrátil priamo na súd.
V konaní pred súdom môže byť koncový užívateľ (spotrebiteľ) zastúpený niektorým zo spotrebiteľských združení, ktoré sú v zmysle zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov oprávnené podať návrh na začatie konania na súde vo veci ochrany práv spotrebiteľov, a to vrátane konania vo veci ochrany kolektívnych záujmov spotrebiteľov, alebo môžu byť účastníkom konania.
Zároveň si dovoľujeme poukázať na rozhodnutia súdov vo veci ochrany spotrebiteľa, týkajúce sa oslobodenia od súdneho poplatku v prípade, ak sa spotrebiteľ rozhodne napadnúť sporný servisný poplatok súdnou cestou. Uvedené rozhodnutia sú prístupné na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, v časti „Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách - Rozhodnutia slovenských súdov vo veciach ochrany spotrebiteľa“.